VIKT HYSTERI!

Det ser ut som Sverige har åkt på en GåNeriVikt epidemi för vart jag än går så finns det affisher, reklamer hur man ska gå ner i vikt och varje dag så står det hur man får en plattare mage på nolltid bla bla bla..
Jag tog en sväng in på Bokhandeln här i stan och det första jag ser när jag kommer in är ett bord fullt med GI-böcker, LCHF-böcker och alla anda miljoner sätt att gå ner i vikt-böcker, sen då i mataffären var det likadant plus att dom sålde träningsgrejer alltså vilken hysteri!
Är Sverige så jävla feta idag så sånt här MÅSTE finnas överallt??

Jag tror faktiskt det, jag har tänkt väldigt mycket på det när jag går på stan och ute och går att man ser hur många många människor är tjocka, alltså nu dömer jag INGEN för att jag själv överviktig men det är skrämmande att se så jag tror att vi måste ha en sån här vikthysteri för att folk ska bli medvetna om hur man egentligen ser ut..
Så en hysteri tror jag öppnar folks ögon och ser till sig själv att "Fan den här bukfetman är inte bra för det leder ju till hjärt och kärlsjukdomar"
Men så samtidigt så tror jag att folk tänker " Äh jag är ung så inge kan hända mig för att jag är liiite överviktig".
Vakna upp för det är ju klart som fan det kan hända och Ja man kan bli påkörd av en bil imorgon och dö i alla fall men det kan man ju inte hjälpa men att begå självmord saaakta är ju faktiskt något man kan göra åt OM man är tillräckligt motiverad, så fetman kan man göra något åt om folk bara vaknar upp lite!
Den väckte mig och det är tack vare all uppmärksamhet som läggs på fetman idag som jag vaknade till, jag har kunnat förneka och sagt att det inte är sååå farligt men när man verkligen slog upp ögonen och kollade på sig själv så HELVETE vad jag har levt i förnekelse för att ha den storleken på kläder jag har är inte bra för mig jag vill ha en annan storlek och jag SKA kunna handla kläder utan ångest!
Motivationen finns definitivt där nu och min familj är inte några som säger "Nä inte behöver du gå ner i vikt" utan dom är med och stöttar mig till 110% och det är också en motivation och jag har hittat ett aktivt liv som jag trivs med så det är bara och tuta och köra, man ska ju ändå leva med sig själv resten av livet så varför inte må bra och trivas i sin hydda?? :)

Men det finns gränser, alltså jag blir lite förtvivlad när barn tycker dom är tjocka, 7åringar går och säger att dom måste gå ner i vikt och bli smala, vart kommer det ifrån??
Jag tänkte inte på min vikt när jag var 7 år gammal, jag lekte med barbie då och mådde bra men barnen idag har press på sig från dom böjar skolan och hur friskt är det egentligen??!
Okej om dom är jätteöverviktiga att dom ska få hjälp men dom som inte är det TROR att dom är det, de är hemskt!
Därför har jag sagt att ALDRIG i hela mitt liv ska jag sitta och peta i maten och må dåligt när jag äter när Ellie blir medveten om allt runt omkring henne, ALDRIG ska jag presentera bantning för henne och då menar jag att hon ska se sin mamma banta lite då och då och det kan ju trigga igång något i hennes huvud att hon tror att hon är tjock, jag är ju hennes förebild så vad ger det henne för syn på mat och vikt??
Nej, här är det stenhård satsning på ett hälsosamt liv från och med 1 Januari 2011 så hon ser att man kan äta mycket mat utan att bli tjock och vi kan baka kladdkaka eller äta pizza någon gång då och då så länge det är kombinerat med bra mat och bra motion i våran vardag och det lovar jag min dotter att så ska det bli!

Sen något mer jag blir knäckt på är att det finns så många som hetsar att bli smala med en gång så fort barnet är ute, det är som att på några veckor ska ALLT vara borta och jag ska i smaljeansen med en gång!
Hallå vad fan, slappna av och ta det lugnt det är bra att man vill komma i form så snabbt som möjligt så kroppen blir snabbt återställd men det finns väl gränser?? Inte idag verkar det som, gravid ätstörningar är visst jättevanligt idag fy vad sjukt!
Njuuut av tiden litegrann och tänk inte på alla kilon som ska väck utan njut av livet liiite..

E är 8 månader nu och jag har inga bortförklarningar varför jag inte får bort gravidkilona utan då kan man kalla det lathet och jag vill inte vara lat jag vill vara snygg och bekväm jag vill inte skylla på allt annat (som jag gärna gör) utan nu är det ansvar för mitt välmående som gäller och Beach 2015 :D :D :D

Någon som man blir glad av att gå upp i vikt så är det dottern i huset, var iväg på bvc och E imponerade på sköterskan när hon visade sina snygga situps som hon gör när hon vill komma upp :D
Längden 72 cm och vikten 8980 g, "En rätt så stor tjej" var kommentaren från sköterskan när hon visade upp hennes stadiga kurva som ligger över medelsträcket på både längd,vikt och huvudomfång, så jag antar att det ser bra ut!
Älskade lilla hjärtat mitt!!

Nu ska jag steka på köttbullar och äta sallad innan dagen ZUMBAAAAAAA!!

Seee yaaa laaater :))

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag håller med dig Emma, jag var också in i lokala bokhandeln förra veckan och vikt böckerna är ju överallt!!

Total hysteri men en bra kick i baken som behövs :)

Kram

2011-02-10 @ 20:42:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0