Livsviktig!

Jag har sett en film, en av dom mest ångestframkallande, lärorika, "måste göra något NU"- Film

Den heter HOME..
HOME är en film som handlar om vad vi har lyckats med under våran korta vistelse här på planeten vi har fått äran att bo här och vi Homo Sapiens "En vis människa" har bott här nu i 200 000 år och vi har lyckats att störa den viktiga balansen i kedjan som har levt här i 4 miljader år..

Den viktiga balansen är rubbad, istället för att låta allt ha sin gång och växa tillbaka i sin takt så ska allt gå snabbare och snabbare så vi plöjer, skördar all skog med maskiner(tacka svarta guldet) för att få tex smink och vi gräver med maskiner (tacka svarta guldet) för att hitta mineraler i gruvor men det enda dom lämnar är hål som ser ut som infekterade,hemska sår eftersom vi har tömt ur gruvorna.
Vi hittar på alla möjliga konstiga bekämpningsmedel så frukt och grönsaker inte ska bli förstörda av parasiter eller ruttna när de ska transporteras över halva jordklotet och vad gör inte bekämpningmedlet mot resten av det viktiga i kedjan dvs jorden som grönsakerna planteras i, smådjuren, luften runt omkring och längre ner i jorden där du har viktiga mineraler det kan man ju fråga dom som har gula skyddsdräkter som täcker heeela kroppen när dom går och sprutar ner alla grönsaker och frukter som sen ska ätas, vi kan ju fråga dom..

Köttet som vi ska äta kommer från djur som föds upp på ställen som ser ut som koncentrationsläger med inte en enda grön hage utan brunt damm får dom traska runt i och äta kreaturföda som vi oxå plöjer från skogarna så det blir mer kött på djuren.

Svarta guldet är den stora boven i dramat för efter den har kommit fram så har vi haft maskiner som har ersatt människan och kan jobba 24/7 utan att bli trött, den enda vi tröttar ut är Moder Jord när vi skänder hennes 4 miljader års gamla skapelser/länkar till kedjan som håller balansen här på jorden.
Men nu när den billiga oljan sinar då, hur gör vi då eller ska vi förneka det in till det sista?

Den mest synliga för oss människor att klimatet är varmare är ju isen i nord/syd polen som smälter, Grönlands is innehåller 20% av hela planetens sötvatten och smälter den isen så stiger havsnivån med 7 meter och på Grönlands yta idag så har det börjat bildas sjöar så den har börjat smält..
Men där finns det inga industrier men den lider av växthusgaser så vad vi än gör med Jorden så påverkas hela planeten på något sätt..


I Sibirien är marken ständigt frusen, permafrost. Under den ytan så ligger det en tidinställd klimatbomb, Metan, en växthusgas, som är 20 gånger kraftigare än koldioxid och om då det blir varmare så släpps Metan ut och det gör så att växthuseffekten tappar all kontroll och vad det innebär vet man inte för vi har aldrig levt så..
Vi har ca 10 år på oss och bryta den här trenden och undvika att kliva in på det här territoriet.

Sedan 1950 så har fisket ökat från 18 till 100 miljoner ton per år, det är fem gånger mer så vi tömmer haven det vill säga.. tre fjärdedelar fiskevatten är uttömda eller är hotade.
Tusentals fabriksskepp tömmer haven..
De flesta stora fiskarna är fiskats ut eftersom dom hinner inte fortplanta sig..

Under 50 år så har vi lyckats förändra jorden mer än under tidigare generationer..

Att starta krig med Moder Jord är ett krig som vi inte kan vinna, det finns ingen människa eller vapen som kan vinna över henne för det största och farligaste vapnet är riktat mot oss och nu är det bara frågan om hon kommer att trycka på avtryckaren eller inte..
Moder Jord bestämmer vårt öde, Homo Sapiens "Den vise människan" som har skapat ett fenomen som vi inte kan kontrollera..

Vi måste tro på det vi vet..
Vi kan inte få tillbaka det vi har förlorat men vi kan behålla det vi har, men om vi ska göra det är det dags att sluta vara självisk och börja jobba för våran framtid, våra barns framtid, våra barnbarns framtid, våra barbarnbarns framtid..
Vad vill du lämna för spår från ditt förflutna??
Vad vill du vara för förebild för framtiden??

Kom inte och säg att "det spelar ingen roll vad jag gör"..
Det krävdes EN människa att komma på den här idén att filma jorden uppifrån och göra oss andra medvetna om vad som händer och han fick med 88000 anställda på diverse stora bolag att hjälpa honom..

YANN ARTHUS-BERTRAND= En vis människa och är människan som inte blundar för sanningen, vem är du??

Världen har blivit medvetna och påverkade så nu är det  många länder som jobbar för det här och det berättas det oxå om :)


Kan skriva hur mycket som helst om den här filmen för den hade sån inverkan på på mig, jordens befolkning, primärskogen, påskön, vattenkonsumtionen, marken, vattnet, korallreven, kol, olja, klimatflyktingar, och hur dom fattiga länderna med rika tillgångar fortfarnde är fattiga... OSV OSV
Hur vi ens kunde förstöra Livscykeln vi fick, ett 4 miljard år gammalt arv..
Filmen slår en med häpnad och den förklarar hur HELA kedjan fungerar och vad som har hänt!


OM inte den här filmen påverkar dig så tror jag att du lider av empatibrist och är väldigt självisk..
Det räcker att kolla vart dina matvaror kommer ifrån, plantera ett träd, det finns mycke enkla saker som du kan göra för att göra ditt bästa för allas framtid..

kan avslöja att min sambo vart tagen av filmen så nu planerar vi att sätta solceller på  taket i framtiden och så ska vi börja odla och förhoppningsvis så får jag mig min Prius jag har länge velat haft :P (Men barnen ska vara "klara" så det dröjer ett tag)
Jag ska absolut visa min dotter den här filmen för att göra henne medveten, Egentligen ska den här visas i skolan så framtiden får se vad den tidigare generationen har gjort för misstag så inte framtidens människor blir likadana utan att dom lever upp till "En vis människan" :))

Vart låååångt inlägg, men jag brinner för det här nu och SE FILMEN!! :)
Kram på er!




Kommentarer
Postat av: Kersti

Det är en sån film som får mig att må riktigt riktigt dåligt :( Usch hemskt! Kram

2011-01-31 @ 14:57:50
Postat av: Emma

jaa vi människor brukar ju må dåligt när sanningen inte är så bekväm för en själv, men ibland så måste man vakna till från sin lilla bubbla och komma ihåg att vi lever i en värld på lånad tid!

Jag blev mer pushad till att göra något, engagera mig så har jag sett den 2,5 gång nu så den är asbra :)

kram!!

2011-01-31 @ 15:25:17
URL: http://emm
Postat av: sofie

Det är ju den filmen jag skulle ladda hem men hittar den ju inte =/

Hoppas allt är bra med er!!? :)

Kram

2011-01-31 @ 18:01:39
URL: http://sofietagtstrom.blogg.se/
Postat av: Emma

Här är allt bara bra!! Hoppas allt är bra med dig, antar att du längtar till resan som närmar sig :D



Jag köpte den för jag ville ha med svensk text eftersom jag inte kan alla beteckningar och sånt på engelska och jag ville ju fatta hela filmen :P



kram

2011-01-31 @ 19:01:13
URL: http://emmaslillaplats.blogg.se/
Postat av: Kersti

Nu har vi skaffat den så nu ska vi titta, tack för tipset Emmsen :) kram

2011-01-31 @ 19:59:43
Postat av: Anna Clark

Ja, det ar darfor jag studerar det jag gor!!! Jag vill arbeta med att radda moder jord, punkt sluuuuuut!!!

2011-02-02 @ 02:59:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0