Respekt för pengar?

Ibland så funderar man om respekten har försvunnit för PENGAR, alltså jag satt och kollade på Hemnet.se idag och såg ett hus här i närheten som kostar 4,5 miljon kr!
Fatta HUR mycket pengar det är egentligen, fatta hur mycket 1,2 eller 3 mijoner är egentligen, förr så ryggade folk tillbaka och vart livrädda för ordet Miljon/Miljoner men idag så kan en familj med en "vanlig" lön rycka lite på axlarna "Tja, huset kostar 2,1 miljoner och vi har renoverat för 200 000 och det är det vi fick låna av banken men räntan är ju bara 4% (säger vi) så har vi bundit den i 5 år så det är lugnt"
Det är ju det det INTE är, tänk om då 5 år så har räntan nått någon topp på vi säger 10% då HUR ska en familjen klara en sån höjning utan att gå under?
Det spelar ju ingen roll hur mycket dom gråter och ber, banken vill ha sina pengar punkt slut. Ett lån är ett lån liksom och det ska tillbaka till banken.
Nej man ska tänka sig för innan man tar ett lån, klarar man det, klarar vi en stor höjning av räntan och blabla, man ska inte rycka på axlarna åt sånt utan verkligen räkna att man klarar det så man inte hamnar i en situation som INGEN vill hamna i.
Pengar ska man ha respekt för, alltså alla ser vi olika på pengar dom som har 2 BRA inkomster har råd med stora lån och det unnar jag dom, dom som har utbildat sig i många många år och har kämpat och jobbar 12 timmar om dagen SKA ha hög lön så dom kan ju köpa värsta huset.
Men man ska inte blunda för verkligheten, visst skulle jag oxå vilja ha en pool MEN då får jag ju jobba för det oxå och då går det inte att jobba 75% inom vården kanske, man måste inse vad man har råd med!
Vår bankman sa, visst ni kan få lån på 2 miljoner men då blir det lite tight i plånboken.
Om jag hade ett BRA heltidsjobb som min sambo då hade vi kollat på andra huspriser, men just nu är vår situation som den är och vi försöker göra det bästa av det.
Det är ju inte riktigt det man är ute efter att bara leva I huset och inte ha råd med något annat utan vi ville kunna bo i hus, jobba, kunna dra väg en vecka utomlands utan att spara då i 3 år.
fatta mig rätt nu, om båda har jobb och inkomster så vill man inte bara jobba, jobba 247 och bara leva i huset utan man vill kunna hitta på något utan att bli helt pank! Om någon av oss hade vart arbetslös och vi bara haft en inkomst så är ju det inget konstigt att man inte har råd att göra saker men då vet man OM jag får ett jobb så blir det genat plus i kassan och vi behöver inte leva så snålt utan man kan göra något.
Men OM man jobbar och sliter så mycket en människa kan så vill man kunna unna sig något lite då och då och det ska man ha råd med när han har 2 riktiga inkomster annars kan det bli tråkigt med hus.
Hoppas ni fattar :D

Jag frågade T här om dagen hur mycket det kostar att tanka upp bilen,
"Typ 900" (tror jag att han sa) ;) sen frågade jag om lånet på bilen, försäkring och fanskap så är det väldigt dyrt att ha bil! Jag har ju inget körkort så det där är T som har betalat men nu ska jag fixa ett så då ska jag in med hälften.
Men då i alla fall, 900 kr för en tank klarar vi oss 1 månad på idag, så nu när vi flyttar ut till landet så blir det då minst 4 mil per dag, minst 5 ggr i veckan så vi lär ju tanka för ännu mer.
Iallafall då kan man då tänka att bensinen är skitdyr, sen varenda gång du kör ut bilen så kostar det pga försäkring och att du sliter på bilen.
Dom har räknat ut att det kostar ca 30 kronor MILEN att köra bil, så alla som inte har körkort (jag är ju en av dom)
ska inte tro att det är billigare att åka bil för bensinen kostar MINST 14 kr/litern och en liter går det typ på en mil.
Så om du tycker någon är snål att inte skjutsa dig till tex grannstaden, "bara 2 mil" "kostar ju bara typ 30 kr" är helt fel ute, 2 mil kostar då ca 120 kr för den som kör eftersom den personen ska tillbaka också, så alla vi som inte har ett körkort BÖR tänka oss för innan man frågar om skjuts, har du råd att betala 120 kr eller är det inte billigare att åka buss eller tåg ändå :)

Bara en tanke att ta med sig nästa gång du åker med någon, att alltid lämna bensinpengar oavsätt vad föraren säger för det är skitdyrt att ha bil, det kostar många tusenlappar i månaden.
Så säg TACK för skjutsen och släng dit bensinpengar och stäng dörren ;)





Kommentarer
Postat av: Kersti

Helt rätt Emma, man ska ALLTID säga tack! Fan jag vet inte hur många många många mil jag kört runt människor ochef för det mesta inte ens fått ett tack.

dålig stil!

Pöss på dig husägare ;)

2011-06-11 @ 22:12:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0