11 månader!


Tankarna snurrar om hur allt var för ca 12 månader sen, och innan graviditet, och hur allt har blivit nu 11 månader senare, kan säga att både jag och T har förändrats en hel del sen plusset på testet visades!
Så för ett års sen gick vi väntade och väntade och hoppades lite att vi skulle få bebis lite tidigare för att alla i föräldrargruppen hade lyckats fått tidigare men NEJ hon stannade kvar till Juni månad och nu gör det inte så mycket att hon gjorde det för hon är fortfarande vår LILLA BEBIS och inte ett "småbarn" :D
Man var lite nervös hur föräldrarskapet skulle lösas, våra väderingar osv
sovtider.
mattider.
matvanor.
dagis.
uppfostran.
regler.
aktiviteter.
blablablaaaa..

Ja som ni ser så är det många tankar och det roliga är ju att lösningar kommer och avlöser varandra, vi har faktiskt lyckats att aldrig behöva stressa upp oss utan låtit oss ta beslut när saker och ting sker, så 11 månader har varit väldigt enkla 11 månader.
Sovtider satte vi in själva så vi "lärde" henne när,hur och VART man sover.
mattider är dom samma som varje dag
amning/välling
gröt
mellanmål
lunch
mellanmål
middag
gröt
Enkelt!

Matvanor är inte så svåra nu, vi stoppar i henne allt kyckling,kött,fisk och vegetariskt
hon gillar frukt.
Inget socker och inget salt inga elaka fetter.

Dagis är klart, men inte riktigt klart om NÄR hon ska börja..

Uppfostran är ett enda stort test varenda dag så det kan man inte riktigt säga HUR vi gör förutom att vi är väldigt konkreta och sätter upp regler och det har vi gjort sen hon var ca 7,5 månad och vi viker oss inte för hennes underbara ögon och filuriga leende!

Aktivitet
Just nu så är vi i ett stadie där hon går med stöd av oss, ibland med en hand och ibland vill hon hålla i oss båda så hur hon håller sig aktiv är att gå, lära sig släppa mamma och pappa, krypa runt i lekparken och smaka sand och kolla in och "prata" andra barn.
Vi är utomhus från ca 11-18 (går hem och äter lunch bara) då är vi ute och går, kollar på ALLT och presenterar henne för ALLT och hon gillar det, och när vi är inomhus är det mycket jaga,läsa,sjunga, dansa och leka hon gnäller inte ofta utan skrattar mest och klockan 19 så sover hon utan några problem och vaknar runt 5-5:30.

Allt det här kommer att ändras och hon kommer komma till en trotsålder och blablabla MEN fram till nu så har vi det jävligt bra :)

Jag och min syster pratar ofta om barnen och det är som hon säger, "Man behöver inte göra det så svårt för sig"
SANT!
Då pratar vi med en som har två pojkar och hon är en stor förebild för mig, dom är alltid i farten, dom hittar alltid på aktiviter om det är att gå ner till stranden och leka eller åka till djuparken, pussla, måla, leka och hon gör allt det här utan några klagomål så jag tror att vi tänker lika "Det var vårt val att skaffa barn så det är vårt ansvar att ta hand om dom på alla sätt man ska ta hand om sitt barn" ens egna behov hamnar långt ner på listan, men det är helt okej.

Vi bestämmer uppfostran INTE Ellie och fast det är en svårt och jobbigt så måste man vara bestämd och aldrig vika sig.
Många kommer säkert att tycka en hel del om våran uppfostran t ex så ska Ellie inte få äta godis.
Vi båda har bestämt det och då kan folk säga "Men gud, hon måste få något gott till helgen"
Ja hon får god mat hemma och kanske en hembakad rabarberpaj på en lördag men Thats It. Det är GODA saker, sega nappar och annat skit är bara en massa skit i så det för inget gott med sig!
Självklart så gäller det här T och mig med så vi har börjat sluta med nu innan hon fattar vad vi handlar och trycker i oss.

Vi kommer hålla henne aktiv inom sport, hoppas vi :D
Vi vill hålla henne borta från tv,datan och allt som hör till den kategorin och det kommer vi säkert få höra mycket av MEN hellre rita, läsa, lägga pussel och bygga lego än att se en massa figurer slåss på tvn.
Den där Elektronik-kategorin har det gjorts många undersökningar och barn blir fetare,latare, mer rastlösa/aggresiva/överenergiska/understimulerade pga Tv, data och tvspel som inte har någon som helst funktion i ett barns liv.
"Ett barns liv handlar om att utvecklas så dom kan möta världen och det gör barn genom öppna förskolor, dagis, skola, sporter, utomhusvistelse, den sociala biten är viktig för det är då dom utvecklar sig till sin egen person"
T sa det själv som var ett vääääldigt aktivt barn som liten att sporten hjälpte han att få ur sig en hel del så han vart mycket bättre efter han hittade sina sporter att hålla på med.
Som Ellie t ex som gillar att bada då kanske det är dags för simskola om några år.
Barn börjar ju runt 3-4 år och "sporta" så det är nog inte så dumt att börja i tid, jag ser det i alla fall som en fördel att få prova på :)
Alltså nu menar jag inte att hon har tv-förbud MEN det räcker med någon film då och då men inga timmar framför tvn kommer det att bli, vi flyttar till landet och har en stor tomt och kommer att kunna utveckla, presenter henne för en massa utomhusaktiviter!
Så jag är glad just att vi inte har råd att ta 3 miljoner i lån just nu och köpa ett hus I stan utan att vi hamnar i utanför i ett litet samhälle och nära natur och ALLA djur, valet av landet är det rätta valet för oss :D
Jag har vart statsbarn sen jag var 16 år och många ifrågasätter valet om VARFÖR landet och att ingen kan se mig där utan trodde mer att jag skulle återvända till området där jag är uppväxt i (tills jag var 16 år) ett trevligt familjevänligt område några km från stan.
Området är inte det område jag växte upp i längre,
JAG har förändrats, gjort en 360 och gått vidare och jag har min familj nu och vi tre ska börja vårat NYA liv, och det är dags för att låta Ellie "sitt" område att växa upp i, jag är inte 16 år längre, jag är inte 18, 20 längre och är i behov av att gå till stan varenda dag. Utan jag väljer hellre landet där det är bara och öppna dörren och låta Ellie springa ut och leka på vår enorma tomt och bara att få andas frisk luft, höra fåglarna, lukten av åkrar, klappa hästarna i hagen är sååå mycket mer värt än att ta megastora lån för ett hus i stan och en liten gräsplätt och andas in avgaser.
Jag har drömt om ett hus på landet sen jag var liten, jag ville bo hos min farmor och farfar där det var nära hästar och vi kunde springa runt på deras stora gräsmatta och hunden var alltid lös och njöt av naturen.
Nu är jag snart där, och jag kallar det Livskvalitet för mig och min familj!


några timmar gammal..


Födelsedagskalas i Lördags hemma hos F som fyllde 1 år!

Ytterligare ett Nattinlägg fixat men många tankar!
Sov så gött!


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Gud va skönt att höra att någon annan än mig är helt emot allt detta äckliga godis som folk trycker i sina barn och tvn som blivit någon sorts barnvakt i många hem.

Rita, Måla, pyssla att få göra/tillverka saker med sina händer och fantasi DET tror jag stort på!

Kram

2011-05-13 @ 10:25:17
Postat av: Kersti

Eee min mobil förolämpande mig och stavade mitt namn helt fel i min första kommentar :( Kersti inte Kerstin

2011-05-13 @ 10:27:45
Postat av: Emma

Hhahaa Kerstin!

Jaaa vi ska hålla det borta så mycket det går och så länge det går, hon har ju liksom 50% chans att få det jag har och det vill jag INTE så att låta bli så mycket skit som möjligt är den rätta vägen här hemma.

Dom flesta föräldrarna idag ger inte sina barn godis längre, så en onyttig trend håller på att brytas och det är ju bra om man då ska ha ett barn som inte ska äta godis, om hennes kompisar får så kanske det blir oundvikligt att hon smakar men om trenden fortsätter så bådar det gott inför framtiden :D

Tv-tittande är ju en het debatt nu och dom har gjort mycket undersökningar nu om VARFÖR barn sitter så mycket framför datorn, tvn och det är för att föräldrarna har skuldkänslor för att dom jobbar mycket och kommer hem sent om dagarna och då blir tvn en bra utväg när mat ska göras och bla bla MEN om man har tid att göra saker med sitt barn så ska man ju göra det, vi satte dom till världen så dom är vårt ansvar.

Kramis

2011-05-13 @ 13:57:34
URL: http://emmaslillaplats.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0