Så sant!

Jag sitter och läser en inredningstidning om en kvinna som hittade ett hus som såg övergivet ut och tillsammans med sin mamma så lyckades dom hitta ägaren och fick köpa loss huset för att ha det som ett sommartorp.
I ett halvt sekel stod huset tomt och det byggdes år 1897.
Trädgården var igenväxt och det var ett enormt jobb dom hade och vänta.
Idag har huset el och vatten med ingen toalett eller dusch, utan hon har byggt en dusch ute i trädgården, Det fanns kvar möbler i huset när dom började renovera och dom behöll hon och använder köksbordet och en kista som vardagsrumsbord, hon har renovera i långsam takt och taget hand om huset och husets själ.
Hon har haft funderingar på att flytta ut dit permanent MEN hon är rädd att dom stora ingreppen skulle förstöra den genuina känslan i huset utan i såfall bara använda naturmaterial och gå varsamt framåt om hon skulle ta det beslutet att flytta dit.
Vilken underbar och härlig kvinna!
Samma tankar flyger igenom mitt huvud med, jag vill inte ta bort husets själ det finns så många fina "gamla" hus som har blivit överrenoverade och hela charmiga fasaden är bara kvar.
Jag skulle helst vilja ha ett hus från 1800-talet med fina maffiga dörrar, gammal vedspis, ta fram det ursprungliga plankgolvet MEN nu vart det ett från 50-talet men det är ju ett rött hus med vita knutar så jag tror vi kommer lyckas få dit en passande inredning till huset, det är en fantastisk fasad och vi ska byta fönster så 50-tales känslan omvandlas till en torpkänsla.. Den planerade inredning som passar huset och den nogranna renoveringen som är planerad in i varje minsta detalj SKA slutföras och nya ideér om att få ett hus som passar själva huset är väldigt viktig.
"Man måste tänka på vad man köper för hus, det ska passa huset"
Det skrevs i någon tidning av någon som jag inte minns vem,
Men jag håller med honom fullständigt, en stilren inredning eller 50-tal inredning passar inte ett torp eller ett litet rött hus i mina ögon eller funkishus med nött och lantligt inredning passar kanske inte heller ihop.
Det är vad jag tycker iaf och det är kul och läsa om folk vilken känsla och vilken kärlek dom har till sitt hus/lägenhet/stuga,
AWSOME PEOPLE!

Har jag sagt hur drygt och svårt det är och hitta vit färg????????
FY F*N säger jag bara, nyanser hit och dit..
Det vart jobbigt med ett vitt hem helt plötsligt :D

GRATTIS Em till din fina golvbrunn!!!!!!!!
Kram från familjen Karlsson/Jakobsson



Soon..

Kommentarer
Postat av: ekfan

Åååh, tack Emma! Det känns skitkul! =) Jag har också läst nånstans (eller kanske på flera ställen) om att man ska tänka på husets karaktär när man renoverar.. Annars blir det så fel! Som du skriver.. Funkishus med lantlig inredning? Nja... Hahah :)

2011-05-20 @ 22:24:59
URL: http://ekfan.blogg.se/
Postat av: Emma

Men exakt, man måste tänka på huset!

Funkis med lantstil eller gammalt hus med för mycket flash stämmer liksom inte ihop, bevara och ta hand om huset is the shit :D

2011-05-21 @ 08:52:21
URL: http://emmaslillaplats.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0