Att planera 1-års kalas med lite delade känslor!

Det är inte det lättaste att planera Ellies första födelsedag, vilka man ska bjuda, vad man ska baka, VILKEN tårta det ska vara och VART vi ska fira, vi bor i en liten 2a med en massa grejer överallt och huset kommer vara full gång med renovering så vi kan inte vara där heller, tänk om det blir dåligt väder sen så är väl köket rivet vid den tiden så då har man inget kök så det enda vi har är en stor tomt och med Sveriges sommarväder måste vi ha någon slags backup..
Jag vill att min syster från Australien kommer hem till Sverige med sin familj, jag saknar dom sååå mycket just nu så jag vill vinna en miljon och flyga hem alla 4!!
Jag pratade med A igår, hon har alltid stått mig nära och vart min bästa vän och vi kan prata om allt så det var skönt att få ur sig allt nu och höra hennes värmande ord och råd, kloka syster min!!
Mina andra systrar tycker jag inte mindre om men det är bara att jag och A har gått igenom SÅ mycket tillsammans så herregud! Sen så är hon och jag dom enda som har barn så hur roligt är det och höra på om barnbajs när man inte har barn :D

Men tillbaka till kalasplaneringar..

Tänkte om man skulle göra en sockerfri tårta till barnen (och om någon vuxen vill ha sockerfritt)
en "vanlig" tårta till dom som vill, men undra vilken, vilken fyllning, marsipan eller gräddtårta.. hmmm..
Vilka bakverk ska bakas, hur många olika bakverk ska bakas?
funderar till och med vilka färger vi ska ha, hahaha!
Ja det är en hel del och nu ligger Ellie och sover så jag passar på att kolla på presenter, kalasgrejer och gärstlista.
Vill skicka ut inbjudningarna til helgen så vi får se hur många vi blir så får man planera efter det.
Tänkte fråga min moster om vi kanske skulle kunna få "låna" deras hus, det ligger mitt i stan, stooor tomt, och vi kanske kan fixa ett tält att ha på gården som en backup.
Men då har vi iaf ett kök med rinnande vatten och en toalett som gäster kan använda!

Sen var det presenter, heregud!
Vi tänkte köpa en Wigglecart MEN det är från 2-6 år så det får nog bli till nästa år!
I år blir det nog grejer till hennes rum, ett rum som ska fyllas med en massa roliga saker och favorit märket är JaBaDaBaDo, FINA färger inte för starka och inte för svaga, lite djurmotiv på sakerna och det gillar vi!
Så det märket kommer nog fylla hennes rum och jag tror det blir fint med hennes vita golv plankgolv, tak och tapeten är ju vit i bakgrunden med olika färger på motiven på tapeten, sängen är en "gammal" vit Imperialsäng och sängbordet och dom andra basmöblerna kommer gå i samma anda så med dom här lätta färgerna kommer det nog bli jättefint!
JÄTTESÖTA saker så det är svårt och väla VAD jag ska köpa.
Tommy han tycker ju allt är "Bra" så han är inte till någon större hjälp :P

Många beslut att ta nu..

Idag ska vi träffa Ellies farmor och farfar som har kommit hem från Island, äntligen!
Farfar kom hem en dag innan farmor men dom är iaf hemma från kaoset.
Vi ska planera barnvakt så jag kan börja med körkortet, har vart iväg och pratat med trafikskolan så jag vet NÄR jag kan börja, så nu ska jag bara gräva upp 12200 kr och kanske lite mer om jag behöver fler körlektioner!
Så var jag på Ams igår och lämnade in papper om att börja plugga nu i Augusti när Ellie börjar på dagis 3 timmar om dagen, då har jag bara valt ETT ämne (är mammaledig till Oktober så jag behöver inte csn, därför valet om bara ett ämne)
på distans så en mjukstart för både henne och mig blir det i höst och det känns JÄTTEBRA, i Oktober så börjar vi båda heltid, jag måste få börja använda huvudet och välja vad jag vill göra med mitt liv, gillar ideén om miljön, men sen så gillar jag ideén om psykolog, barnpsykolog kanske jag intesserar mig ju ab beteenden och psykiska sjukdomar osv så det skulle kanske vara något..
Så gillar jag ideén om att Ellie börjar på dagis, det känns så jävla bra!
Hon behöver kompisar ute i Boda så det här är ju perfekt, så lär dom sig så jäkla mycket av andra barn så det ska bli riktigt kul att se hur hon utvecklas, vi vuxna hjälper dom en hel del men vi kan inte göra allt, barn behöver ju mer än vad vi kan ge dom.
Den lilla stund vi var där sist så tog hon för sig och lekte med barnen, inte ett gnäll eller skulle upp i famnen utan hon var "själv" med barnen och fröken så hon var social mot alla och det är ju ett bra tecken!

Sen vet jag att barn blir blyga men om hon skapar en trygghet tidigt så tror jag att hon kommer klara sig galant på dagis och se det som en trygg plats och det är det jag är ute efter för sen när det blir heltid så är det skönt för en själv att veta att hon har det bra på dagis, att hon har sina kompisar och litar på dom vuxna runt henne :)
Så dom här 3 timmarna 5 dagar i vecka eller 5 timmar 3 dagar i veckan (får se vad det blir) är en början till hennes framtid, Hon kommer att utvecklas och få sin personlighet, sina tycken, hon kommer lära sig hur man för en dialog med andra barn.. Så jävla fränt!
Jag kommer säkert vilja ta hem henne och ha henne hemma MEN jag får lov att tänka på henne, barn behöver vara med barn i sin egen ålder för att växa och ta egna beslut för inför sina föräldrar så är dom ju "barn" och dom "behöver" inte göra så mycket..

Woow hör ni hur jag försöker intala mig själv hur bra allt är, pedagogiskt tänkande! Klart en mamma och pappa tvekar att låta sitt/sina barn gå vidare och växa, dom är ju våra barn och man vill stanna tiden och man blir osäker och rädd att något ska hända..
Men barnen/barnet vil ju inte det, dom vill ju gå vidare, dom vill bli stora och dom är inte rädda..

Ojojoj..
Går det att vrida tillbaka klockan??

Eller nej det är en underbar tid nu, "kaka" "kocka" (klocka) "mamma" "pappa" "voffvovv" finns i Ellies ordförråd och det är ju så underbart att höra och se vilka framsteg dom gör VARJE dag!

Undra om alla föräldrar får lite schizofrenkänsla när det kommer till sina barn,
det tror jag, vi uppfostrar olika MEN vi har en gemensam nämnare, VI vill det bästa för våra barn :)

Nu får hon vakna så vi kan gå ut i solen!!



Snart 1 År!!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0