Vänskap!

Det är något jag har funderat på under en tid nu. Ni vet, VEM är egentligen din sanna vän, vem får man lika mycket tillbaka av som man ger själv?
Det är svårt och skört men en riktig vänskap, många tar för givet att dom finns där oavsett hur man beter sig, vad man gör och vart man befinner sig i livet. Fast jag vet inte om jag tror på det. Om vi säger så att jag bara ska ha och ha från en vän och lyssnar aldrig på vännens funderingar och tankar, vad och varför skulle den vännen stå ut med mig?
Man måste ju ge för att få, eller vad tror ni?
Oftast såna som är väldigt självcentrerade vaknar upp en dag och förstår inte vad alla vänner tog vägen. Istället för att då fundera på VARFÖR så anklagar den personen ALLA andra för att ha tagit ett steg tillbaka eller försvunnit och att dom är dumma i huvudet. Dom fattar inte att vänskap är känsligt och om man ska förtjäna att vara någons vän så måste man ge sig tid att lyssna, se och råda vännen för att få något tillbaka.

Den vännen som ger en tid att lyssna, prata och ge råd och är NÄRVARANDE är den sanna vännen och då är det oavsett HUR länge man har känt denna människa.

Man ska vara rädd om sina vänner, det finns inte många som man klaffar med och delar en magisk vänskap med.
Vårda och ta hand om varandra!
ta ingen för givet, en människa är är sårbar och orkar bara till en viss gräns. Så istället för att vara elak mot vänner så ring och fråga hur det är.
Vänskap handlar mycket om att förlåta. Man accepterar att en vän gör fel, MEN man ska få en muntlig ursäkt och en föklaring. Oftast blir man förlåten.
Om man tar och tar av någons energi och ger aldrig tillbaka så kommer den vännen att försvinna. INGEN orkar med energibovar!

Ge tid och ge förståelse över vännen din, han/hon är någon som man måste ta hand om för att förtjäna den djupa relationen sk vänskap. Alla går vi igenom tuffa tider så om någon säger att den mår bra fast du vet att den inte gör det så krama den vännen och säg "Jag vet att du inte mår bra och det är okej, jag finns här".
DOM orden betyder mer än det mesta att få höra..

Jag omger mig själv av goda, positiva vänner som finns där för mig. Vissa är gamla barndomkompisar och vissa är nyfunna vänner. Dom är värda lika mycket i mina ögon så jag försöker se till att vårda dom så som dom vårdar mig..

Ge och ta.. Ta ALDRIG någon för givet!

Kommentarer
Postat av: emelie

Fint skrivet Emmiz! Jag tycker DU är en riktig vän :)

2011-11-06 @ 20:00:15
URL: http://ekfan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0