En dag på landet!

Vi vaknar alltid runt 6:30, eller Ellie vaknar då :)
Hennes pappa har åkt till jobbet. Så vi kliver upp och går ut i vardagsrummet där han har tänt en mysig brasa som vi myser framför ett bra tag. Sen ligger hon under filten i sin fåtölj och jag skämmer bort henne så hon får sitt/ligga i den och äta sin frukost, välling och smörgås är favoriten.
Hon får se ett avsnitt av In the nightgarden så jag kan göra klart allt dvs mig själv, disk och allt som SKA göras.
det hinns nog med 2-3 böcker innan vi kommer iväg till dagis.
Hon ligger nedbäddad i sin vagn hela vägen dit och pekar och pratar, vi stannar vid hästhagen där vi står ett tag och beundrar dom fantastiska djuren.

Framme på dagis så har hon väldigt bråttom av med kläderna för hon vill så gärna springa in till alla barn och lärare.
Hon är fasen inte blyg någostans utan hon tar för sig, förskolelärarna har till och med sagt att dom inte har sett något liknande på ett sånt ungt barn att från dag 1 tagit för sig och VILL (Jag vet inte hur jag ska reagera på det, men jag har tagit det positivt)
Jag vill ju att hon ska för sig av livet så varför inte börja nu :P
i alla fall, när vi ska säga hejdå skrattar hon bara, slänger iväg några slängpussar och ibland kan jag få en riktig.
Andra småbarn som är där, gråter lite när deras mamma åker eller vill följa med, Ellie säger "hädå"coh springer in för att leka vidare..
Det är ju bra..... Fast jag, hennes mamma skulle vilja att ibland att hon inte vill släppa mig.. Vissa dagar vill jag krama henne hela dagarna, men hon vill visst inte det.. Och barnens behov kommer alltid först så jag försöker hålla mig till det :P

"Nackdelen" med rutinbarn är att nu när hon sover bara en gång om dagen har hon valt att behålla den hon alltid har haft, mellan kl 9:30- 10:00och tagit bort den efter lunch. Då sover hon i 1,5 timme då dom andra barnen är vakna.
Sen efter lunch så går dom och sover och Ellie är på g, som TUR ÄR är det blandade åldrar. Så dom som är 4-5 är vakna iaf så hon får leka med dom :)

När jag kommer och hämtar henne så lyser hon upp och ska visa ALLT dom finns på dagis. Det kan vara från djuren på gardinen till målarfärgen inne i målarrummet. "Titta" "Titta mamma"!
När vi väl kommer därifrån så får dagislärarna lika många slängpussar som jag får när vi går. Så hon gillar nog dom :)

Hemvägen består av som på ditvägen fast hon kanske går själv, "häääässsht" "hääässht" säger hon och står vid hagen.
Hemma äter vi mellanmål, läser någon bok sen bär det ut igen! All djur och natur häromkring blir hon fashinerad av. Hon står med mig i garaget och upptäcker roliga saker medan jag målar, eller går ut på gården och plockar med något..
Vi brukar gå in runt 16-16:30 för att laga mat.
Vi äter, tänder brasa, badar och leker fram till det är dags och sova och det är mellan 19-19:30.
Det tar typ 5 min sen sover hon.

Jag och Tommy har då 12 timmar för oss själva tills hon vaknar igen. Det kallar jag kvalitétstid!

Inne i stan hade vi inte haft samma möjligheter, jag känner en frihetskänsla här ute, ett lugn!
Jag föredrar skogen och djuren framför att bo i centrum,jag behöver inte stå en halvm ifrån henne för att passa så hon inte springer ut på tättrafikerad väg, utan hon får gå iväg och våga upptäcka utan en mamma hack i häl.  Jag tror att Ellie kommer att tacka oss för det i framtiden.. Inte när hon blir tonåring men när hon blir äldre :P


En glad och lycklig tjej på promenad!








Kommentarer
Postat av: emelie

Och Gayson i näven såklart!! =)

2011-10-22 @ 11:08:41
URL: http://ekfan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0