Mamma

Jag har haft många funderingar och nostalgitrippar tillbaka till barndomen dom senaste veckorna och jag minns så väl hur min mamma kämpade med oss 3 barn och hund när hon var ensam, som hon då oftast var då min pappa jobbade som sjöman och kunde vara borta i ett halvår åt gången.
Mamma jobbade heltid,hade 3 döttrar plus en hund och ett hus att ta hand om och se till så ALLA hade det bra, fatta vilket jobb det måste ha varit..
Hon hade inget körkort så hon körde matkassar på cykeln och så hade vi en skrinda som någon av oss fick hjälpa till och köra som det fick plats iaf 3 matkassar, hon frågade ALDRIG någon efter skjuts till affären,apoteket, doktorn (om inte vi var jättesjuka dvs) utan det var aldrig något snack om saken hur hon skulle storhandla för hon sa det själv: Jag har inget körkort så jag får komma på en egen lösning.
Sen så var jag på sjukhus, vårdcentraler rätt så mycket när jag var liten och då var det antingen bussen och om jag var jättedålig så fick hon hjälp men om det var för någon koll så tog vi alltid bussen..
Mamma jobbade nere i stan och vi bodde i ett bostadsområde några km utanför och hur mamma tog sig till jobbet var det alltid cykeln i värsta fall bussen..
Mamma är envis och lyckades att hålla hennes dåliga äktenskap hemligt för oss barn hon ville att vi skulle ha ALLT medan hon inte var lycklig, hon var mycket ute och promenerade med våran hund och idag så vet jag att det var för att komma ut och bort från allt..
Hon visade ALDRIG agg mot min papppa eller sa något ont om min pappa framför oss för det ska inte ett barn behöva höra och det anser jag med idag som vuxen och har en egen dotter, jag skulle ALDRIG i hela mitt liv snacka skit om T eller bråka med honom framför henne för det är hennes pappa och jag är hennes mamma och VI är hennes trygghet och den skulle jag aldrig ta bort från henne.. Hon förtjänar all trygghet i världen och så tänkte nog min mamma om sina barn oxå och det är jag tacksam över idag för vi alla har ärvt den klokheten att aldrig sätta barnen i mitten och låta dom se något bråk eller hur pappa kallar mamma för dum huvud eller tvärtom utan barnen kommer först och det enda dom kräver är trygghet och det SKA alla barn ha och inte få en otrygg uppväxt i denna hårda värld..
Vi barn är väldigt trygga i oss själva idag, vi vet vad vi tycker och vi har alla en enorm tacksamhet,empati,envishet, tar INGEN och INGET för givet utan om man vill ha något så får man satsa själv, och positiv inställning till allt, bra som dåligt!

Det här är tack vare mamma, det var dom här sakerna hon visade oss när vi var små och det är det vi tar med oss i våran vuxna tid nu, allt vi är idag är hennes spegel och ingen kan komma i mellan någon av oss utan vi är enade, vi går tillsammans och vi är tillsammans fast vi inte bor i samma stad eller land så står vi enade för det är våran mamma som har uppfostrat oss så!

Min mormor var oxå ensam med sina 3 döttrar och ni kan tänka er på den tiden hur snacket gick, men mormor brydde sig inte om det utan hon uppfostrade sina flickor som trygga,självsäkra,positiv inställning till allt, enoooorm envishet och en stor tacksamhet till allt som kommer ens väg och visade mycket empati mot alla..
Mormor såg sin man sista gången då han höll en förskärare mot hennes hals och min mamma som är yngst av sina systrar var bara några år, han söp upp julpengarna så dom inte fick julklappar.. Fatta vilken traumatisk upplevelse men ÄNDÅ så gick min mormor rakryggad genom livet och alla ni som har träffat mormor vet att hon är glädjesprutan själv, hon kunde ha säckat ihop MEN nej hon hade sina 3 döttrar att ta hand om så med stöd från hennes mamma Emma och hennes bror så tog hon sig igenom allt med glans och uppfostrade 3 helt fantastiska människor alldeles ensam på 50-talet..
All den här infon om min morfar som jag aldrig har träffat fick jag reda på när jag var 25 år, varken min mamma eller mina mostrar visste så mycket om honom för dels var allt traumatiskt för mormor men det var ändå deras pappa så såna saker ville hon inte berätta för dom MED ALL RÄTT!

Allting speglar tillbaka på en och jag hoppas innerligt att min dotter ser mig på det här viset som jag ser dom här mest fantastiska kvinnorna som har funnits i hela mitt liv..

Idag så står min mamma och pappa väldigt nära varandra, dom är bästa vänner och det trodde man inte att dom kunde bli igen men allt går att glömma, kanske inte förlåta men glömma och det har nog gjort att dom inte är bittra på varandra utan dom har vänt sida i boken som handlar om barnen och deras barnbarn..

Det är fantastiskt vad man kommer på saker och jag tror det kommer mer och mer nu när man själv är mamma..
Jag ger 110% till mitt barn så som min mamma gjorde och så som min mormor gjorde, om något skulle hända och vi skulle få det sämre ekonomiskt tex vad ryker Ellies ridlektioner,fotboll, ishockey eller crossåkning what ever eller mitt gymkort,lördagsgodis eller något i mitt intresse?? Jag tvekar inte en sekund att ta bort ALLT mitt och ge allting till henne, det är min skyldighet och jag skulle inte gråta en tår eller klaga..
Den dagen jag fick veta att jag var gravid avskrev jag mig från en massa saker, Slutfestat på den nivån som var då för alkohol och barn går ju inte ihop, sätta mig i första hand var ju bara att FETGLÖMMA hello alla vuxna beslut och goodbye shopping och "Jag-bryr-mig-inte", Rökningen var ett självklart hejdå fast det var tufft men för att undvika att sätta barnets hälsa i fara och öka chanser för astma och lungproblem (som jag har eller har HAFT heter det idag) så var det bara och fimpa vare sig jag ville eller inte jag hade inget val, utbilda mig till något bra och få heltidsjobb för att vara ett gott exempel vad som förväntas av henne när hon blir äldre så inte hon blir lat som jag har vart, ett körkort eftersom jag ska bo 2 mil utanför stan och då kan jag inte hålla på att få skjuts av folk utan det är ju upp till mig att ta det där förbannade kortet så jag kan skjutsa henne till träningen eller en kompis ja ni fattar..Godis, läsk och allt annat äckligt goda saker ska väck innan Ellie fyller 1 år så inte damen får i sig sånt skit med en massa djurfetter och färgämnen och det är för att undvika att trigga igång hennes 50% chanser till allergier,eksem osv..

Det var ju vårt val att sätta henne till världen inte hennes och det räcker med att få det privilegium att vara hennes mamma, det är ju den största vinsten i mina ögon och då är det min skyldighet att vara en förebild och få henne att förstå hur världen och livet ser ut, det finns ingen rosa bubbla utan den är hård och brutal och det krävs vissa saker från henne senare i livet att man får inga saker gratis utan man får lov att kämpa för att få och uppnå sina mål.
Den hårda och brutala världen kan man ta sig igenom med ödmjukhet, ett leende och en positiv inställning för då kanske den inte blir så hård som man lätt målar upp om man är bitter och jag är inte uppfostrad att vara bitter så jag är inte det HELT ENKELT :)

Det här är hur JAG ser saker och ting, livet genom mina ögon..

TACK MAMMA för att du har visat mig att allting går fast det är tufft, TACK PAPPA för att du bestämde dig för att leva i nuet!

God Natt gott folk :)




Kommentarer
Postat av: Sara

Får ju en tår i ögonen när jag läser detta! Din mamma är en underbar människa och jag är faktiskt stolt att säga att hon är en del mig.. Alla gånger man sprang över till er under våra yngre år, så såg man alltid din mor med ett leende =) Din mamma är fantastisk, din far känner jag ju inte på samma vis. Eftersom han va borta rätt mycket. Men han är go han oxå =) Och hans köttfärssås, MUMS :P Hahaha!



Ni tre döttrar är dom BÄSTA jag mött, och jag är så glad och tacksam för att ni oxå är en del av mitt liv. En väldigt stor del.. Och jag älskar er alla, barn, mamma, pappa! Och era barn <3<3<3<3

2011-03-03 @ 11:34:48
URL: http://lillfisenochjag.blogg.se/
Postat av: Emma

men gumman nu blir ju jaaag tårögd!!!



Jaa nostalgitrippar är bra för då inser man vilket inflytande man har på sitt/sina barn och vilken förebild man är, föräldrar rollen är ju den största rollen i livet och då är det som sagt bra med lite nostalgitrippar för att verkligen inse hur påverkade barn blir hur föräldern beter sig..

Och man vill ju helst att barnet inte ska se en som en bitterfitta utan en mamma som kämpade och löste alla problem som kunde lösas istället för att rycka på axlarna bara åt allt och jag vill inte att Ellie ska rycka på axlarna och vara lat utan att hon ska kämpa med ett leende på läpparna igenom allt och då är det upp till mig att bli den förebilden, så jag hoppas flintan här hemma kommer att se mig som en kämpande mamma så som jag ser min mamma,mostrar och mormor..



Det är mammas köttfärssås som du älskar ;)

Weee löööv you babe <3 <3 <3 <3 <3

2011-03-03 @ 14:20:15
URL: http://emmaslillaplats.blogg.se/
Postat av: Sara

Jaha ja så var det ja ;D

Du ser vilket minne man har nu med åren (som förövrigt passear för fort)



<3

2011-03-03 @ 14:59:28
URL: http://lillfisenochjag.blogg.se/
Postat av: ekfan

Vilka fina och bra tankar :)

2011-03-03 @ 17:47:25
URL: http://ekfan.blogg.se/
Postat av: Emma

Jaadu Sara snart pensionär och allt ;))))



Tack ekan, härligt att du tycker det :))

2011-03-03 @ 17:54:20
URL: http://emmaslillaplats.blogg.se/
Postat av: Kersti

Shit vilka starka kvinnor i generationer!!

Jag har alltid tittat på dig och dina systrar och varit GRYMT avundsjuk, jag vill också ha en syster och Ni tre systrar var alltid så fina tillsammans, så underbara band till varandra.

Fina ni allihop!!

Kram <3

2011-03-03 @ 22:38:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0