Man kan ju!

jag är en sån som har bra självkänsla men dåligt självförtroende.

Det är nu dom senaste åren tvivel och tvekan har dykt upp för ni som känner mig sen lång tid tillbaka så har jag aldrig tvekat att jag aldrig KAN göra saker, jag har aldrig tvekat på mig själv.
Det är annorlunda idag, jag måste jobba på självförtroendet för varför ska andra kunna och inte jag?

tex när jag kör bil, jag har vart en sån som har trott att jag kan INTE, jag kommer aldrig förstå mig på alla pedaler, växla och ha full koll av trafikbilden och därefter så har jag aldrig "behövt" ett körkort.
Nog att jag alltid har bott i stan och har haft nära till allt så det har inte vart en prio ett sak för mig. Men egentligen skulle man ha vart smart och tagit det förut, men modet har kanske inte funnits där och då blir det lätt att säga att jag inte behöver det. Att jag inte tänkte på framtiden ifall om jag får barn eller flyttar och behovet av bil är då ett faktum det är ju smällar jag få ta nu ;)
Och självförtroendet märks i trafiken, i rondellen när jag ligger i innefilen så är jag mm från att nosa på kanten.
"Varför kör du så nära?" Frågar Lasse mig.
"jag är rädd att ta den andras körfält"
"Men du ska signalera och åka ut i den filen när du ska ut, dom i ytterfilen ska gå efter dig. Du måste ta åt dig i trafiken och visa att här är jag"

Japp där har jag lite dåligt sjävförtroende och Lasse blir frustrerad att jag har det :P Men jag trodde inte ens att jag skulle lära mig att köra bil och det gör jag ju, jag gör något som jag inte trodde att jag kunde! och det stärker mig så enormt.

Så min fundering är ska man utsätta sig för utmaningar, sånt man inte tror att man kan eller klarar, gå utanför sin trygghetszon? Jag tror faktiskt det. För oftast så sitter det bara i huvudet och man klarar av mer än vad man tror, och att få kunna göra något man inte trodde man kunde klara av stärker ju faktiskt en!

Och det är faktiskt en enorm glädje, jag lääängtar alltid till nästa lektion och nu längtar jag till att få ett godkännande från transportstyrelsen så jag och T kan vara ute och köra. Köra bil är SKITKUL!

Och att det tar tid innan jag får mitt körkort det struntar jag i, jag har KUL! Jag gör något för mig själv och bara mig :)


Man kan om man verkligen vill, jag är ett levande exempel :)





Kommentarer
Postat av: emelie

Enda sättet att växa som människa är att utmana sig själv och göra saker som man egentligen inte vågar, eller hur? :) Jag blir alltid glad och nöjd när jag lyckas och känner hur självförtroendet växer. Fortsätt kämpa och ha kul på vägen.. Snart är du ju i mål! :) KRAM

2011-11-16 @ 16:22:41
URL: http://ekfan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0