Äntligen hemma??

Njaaa, kunde nog ha stannat en vecka till i underbara Toscana! Men nu är vi hemma och har landat rakt i hösten. Träden börjar bli gula, det är mulet, det regnar och tempraturskillnaden är tydlig. Inga 28-31 plusgrader här inte :)
Jag antar att jag kommer komma in i höstmyset inom en vecka men tills dess får jag vara lite halvt bitter.

Resan var P E R F E K T!
Vi kunde inte ha haft det bättre. Naturen är STORSLAGEN och svårslagen, solen lyste nästan varje dag men tempraturen höll sig alltså mellan 28-31 grader, Ts systers bröllop var perfekt, maten var faaaantastisk.
Maten är färskvara i Italien, den vårdas och tas hand om på ett sätt Sverige borde göra.
Sveriges mat mat är nästan smaklöst om man ska jämföra!
Italien har EN liten hylla med godis i affärerna med som är ett liiitet utbud, dom få frysdiskarna som fanns var det mestadels glass i, nästan inge frysmat alls utan allt var färskvara även på söndagar!
Sveriges affärer ser lite annorlunda ut fyllda med energisnål frysmat och godishyllorna är gigantiska. Stor skillnad och smaken på all frukt, grönsaker, korvar ja all mat är stooooooor.. Italien vinner med hästlängder!!!
Italienare äter mycket MEN det syns inte, har inte sett en enda överviktig därborta fast dom äter pasta,pizza, lasagne osv. Utan till och med dom som hade små barn i sina vagnar var hälsomsamt smala och fina, och det har nog säkert med deras matkultur och HUR dom lagar maten och VAD dom lagar. Dom äldre gubbarna och några tanter hade lite mer hull MEN genomsnitt så var det inga överviktiga, feta människor i Italien.
Italien=hälsosamt land och dit tänkte jag flytta när barnafödandet är klart :))))

Ellie har ätit som en häst, hon äter alltså allt och MYCKET!
Så fort man gick förbi en resturang hördes "Mmmm, namnam" från vagnen så hon har verkligen gillat resan, så nu får vi köpa en Italiensk kokbok ;)
Lilltjejen har älskat varje dag i Italien, hon har grinat EN gång och det var när vi var i Volterra och hon hade tappat nappen och hon var JÄTTETRÖTT men annars har hon lekt, badat, skrattat med oss allihopa. Så nu går hon runt och säger "bada" hela tiden :P
Älskar det där lilla hjärtat så det gör ont i mig <3
Flygresan gick bra, hon var bara rastlös första timmen men vad får man räkna med när man har ett barn på 14 månader, men hon kände inte av när vi varken landade eller lyfte så det var riktigt skönt!

När man åker till Toscana är det inte för att ligga vid poolen och slappa i 7 dagar utan man måste ut och se allt runt omkring och det uppfyllde vi rejält. NÄSTAN varje dag hade vi något på schemat så vi tog bilarna på morgonkvisten och stack ut.
Jag stannade hemma en dag när dom drog till Florens för jag var inte så pigg just den dagen utan jag låg vid poolen och läste hela dagen och bara var ensam, Skönt!!
Så utflykterna var till:
Vinci, Leonardo da vincis födelseby.
Vinprovning.
Åkte runt bergen och kollade på landskapet.
Florens.
Volterra (faaantastisk bergsby)
Lari.
Pisa.
småbyar längs vägen..

Alla borde åka till Toscana, hyra bil och se detta landskap och det ligger bara 2,5 timmes flygresa bort!
Det är magiskt och makalöst vackert!
Byarna är mystiska med alla små kyrkor, madonnor, statyer osv, trånga små gator, städerna är välbevarade och gamla. Man känner nästan hur dom levde förr :)

Jag ska lägga in bilder så får ni se på vad jag menar!


Smakprov!
Volterra låg ca 1,5 timme från Lamporecchio när vi bodde. Vi åkte och åkte och 3 mil upp för serpentinvägar i bergen och pang så stod det en inmurad stad där helt plötsligt, välgömd och mystisk stad :)
(ungdoms/vampyrfilmen som då jag oxå har läst och sett Twilight, 2an spelades in här (New Moon) så jag har självklart vart på alla ställen i byn där dom spelade in alla scener) Hahaha cooolt som fasiken!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0