Det var inte igår!

Livet som 2 barnsmamma tar upp all min tid! Jag hinner inte med något annat än att komma in i rollen som mamma till Ellie OCH Ludvig.
Ett barn är mycket så två barn är jäääkligt mycket. Men vi försöker pyssla ihop vardagen och nu är Ludvig 3 v gammal och senaste veckan har han sovit hela nätterna så nu börjar man vakna till lite. Så vi hoppas att han följer sin systers fotspår och sover hela nätterna, 00-06-07 är en bra tid att sova. När han vaknar så äter han sen sover han igen. Så än så länge så får vi sova. Det var lite annorlunda dom två första veckorna då han var vaken och vägrade sova, men det var nog för att han inte fick tillräckligt med mat. Men nu med ersättning och amningen har kommit igång så sover han gott och går upp som han ska.
Sjukt hur man blir fokuserad på denna amning, jag vill så gärna amma och ge honom det som ersättningen INTE gör, jag står ut med smärtan och såriga tuttar bara han får i sig bröstmjölk (jag har bara ett fungerande bröst, plus att mina eksem kommer rätt så ofta så det gör skitont och han äter varannan timme så det blir sårigt). Bröstmjölk är det bästa och jag prioriterar den högt! Så ni kan tänka er hur jag mådde i början när han inte fick i sig tillräckligt och gick ner i vikt, trodde det skulle vara lika enkelt som med Ellie och han skulle få i sig min grädde och gå upp och må bra. Men så vart ju inte fallet MEN efter några veckors testande så har jag hittat hans grej, ger honom en liten aptitretare ersättning sen så får han amma, då har han sugtekniken där och då ammar han som fasen!
Det är hans grej och då är både mamma och son lyckliga, han ammar och får i sig det han behöver.

Vi har världens bästa sjuksköterska på bvc som låter mig testa på och säger tydligt att jag ska tänka på mig och hur mycket jag orkar att testa och att det är okej om amningen inte fungerar. Jag kan inte göra något åt det, det är inte mitt fel. Och att jag måste tänka på att mina förutsättningar är annorlunda då jag har Ellie också, jag kan inte sätta mig ner och slappna av och amma i en timme utan Ellie finns där och hittar på hyss så då slappnar jag inte av lika mycket, det var ju helt annat när jag bara hade henne. Då var all fokus på henne och det var absolut inga bekymmer att sätta sig ner och amma. Men ssk tycker det är starkt att jag orkar prova på och ammar det jag kan. Många orkar inte för det är psykiskt tungt att testa sig fram, men som sagt jag tycker amningen ÄR viktig helst nu under sjukdomstider och han är så liten, den ger allt det som bebisen behöver som ingen ersättning i världen kan ge så om jag kan amma lite så gör jag hellre det än ingenting alls.
Så nu är det bara att hoppas att mjölken inte sinar, önskan är minst ett halvårs amning och man kan alltid hoppas på en längre tid :)

Vi börjar i alla fall bli människor igen, T har börjat jobba, Ellie går på dagis och jag och Ludde är hemma och chillar på dagarna till det ä rdags och hämta Ellie.
Jag har kommit igång med promenader nu iaf, jag får ju inte träna än men promenera får jag så jag har nyss kommit igång. Jag har int så bråttom att gå ner, utan hellre är jag lycklig och sätter mina båda barn i första hand tills jag har kommit in i 2barn mamma-rollen. Ingen stress och press, jag förstår inte dom som ska ha så bråttom! - 10 kg hittills utan större ansträngningar så jag är nöjd ändå.

Ta det lugnt, tiden med era barn går för snabbt och ni får inte tillbaka den.. Och man vill inte missa den dyrbara tiden..


Dom är magiska våra barn..






Kommentarer
Postat av: Marie

Du är så bra vännen! <3

2012-03-22 @ 16:58:54
URL: http://mariemelen.blogspot.com
Postat av: Annelie

Vilken kämpe du är Emma!! Bästa mamman till dina barn! Tro aldrig nåt annat!



Amning är bra(!) men det ska kännas bra också, viktigt för resultatet... Barn överlever alldeles utmärkt om de inte får bröstmjölken också ;) Men det är verkligen strongt av dig att du håller ut och är villig att testa olika knep!

Postat av: emelie

Myspysungarna!!! =)

2012-03-23 @ 17:47:10
URL: http://ekfan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0